Slik lader du en elbil

ElbilladingAlt du trenger for å lade elbilen er en stikkontakt hjemme eller på jobb.

I tillegg gir stadig flere hurtigladere et sikkerhetsnett for de som behøver raskt påfyll av strøm.

Det er lett å gå seg vill i informasjon om lading av elbiler. Det finnes i dag en lang rekke ulike ladekontakter, ladekabler og betalingsløsninger. For nærmere studier og informasjon om ladekontaktene, sjekk denne siden.

Heldigvis er det ikke så komplisert som det kan se ut som ved første øyekast. De aller fleste elbilister klarer seg i dag med en vanlig stikkontakt hjemme og ladekabel som følger med bilen. Framover vil den nye elbilkontakten bli standard som erstatning for lading av elbil med vanlig stikkontakt.

Vanlig stikkontakt

Mesteparten av elbilens strømbehov fylles hjemme mens du sover. Da lader du fra en vanlig stikkontakt med ladekabelen som følger med elbilen. Batteripakken er fulladet når du kjører av gårde om morgenen. Med en rekkevidde på 75 -150 km per lading for en typisk elbil vil slik normallading være tilstrekkelig for de aller fleste i hverdagen.

For deg med lang vei til jobben vil lademulighet på arbeidsplassen gi nødvendig påfyll av strøm. Med åtte timer arbeidsdag får man fylt opp batteriet igjen på de fleste elbiler.

Husk at stikkontakten som brukes fast til lading av elbil bør ha en dedikert strømkurs med 16A sikring og en krok ved siden av for å henge opp ladekabelen. Sjekk stikkontakten jevnlig for skader og misfarging fra varmgang.

Den nye elbilkontakten

På sikt vil det bli standard med den nye elbilkontakten (Type 2) som er en mer robust kontakt spesielt laget for lading av elbil. Den nye elbilkontakten skal erstatte bruk av vanlig stikkontakt for lading av elbil. Mens lading med vanlig stikkontakt er begrenset til rundt 2,5 kW, kan man med den nye elbilkontakten lade opptil 43 kW. Forutsetningen er at ladeuttaket leverer så mye strøm og at elbilen støtter raskere lading med den nye elbilkontakten.

Ladekabel med denne kontakten begynner nå å bli levert som standard på nye elbiler. I en overgangsperiode vil blant annet Oslo kommune installere ladestolper med både den nye elbilkontakten og vanlig stikkontakt, sjekk bruksanvisningen vår.

Ladeplugg Type 2

Ladekabel med den nye elbilkontakten (Type 2).

Ladestasjon hjemme i garasjen

For å slippe å ta ut ladekabel fra bilen og koble til og fra hver morgen kan du investere i en ladeuttak med fastmontert kabel eller uttak for den nye elbilkontakten. Slikt dedikert ladeutstyr koster i underkant av 10.000 kroner ferdig montert og kan bestilles av din elektriker fra stadig flere leverandører. Ladeuttak gir også mulighet for raskere lading og er en mer robust og sikrere løsning enn vanlig stikkontakt.

Hjemmeladeuttak

Ladeutstyr med den nye elbilkontakten og vanlig stikkontakt nederst.

Lading i borettslag og på jobb

Bor du i borettslag eller sameie kan du normalt ikke sette opp ladestasjon i fellesgarasjen på egen hånd. Elbilforeningen samarbeider med OBOS og Oslo kommune om en veileder for boligselskap som vil etablere ladestasjon for beboere med elbil. I år vil Elbilforeningen i et nytt prosjekt jobbe spesielt for å få flere arbeidsgivere og bedrifter til å tilby lading for sine ansatte og kunder med elbil. De som tilbyr parkeringsplasser for vanlige biler bør også tilby ladeplass for elbil.

Offentlige ladestasjoner

De fleste kommuner i Norge og mange bedrifter har installert offentlige ladestasjoner for sine innbyggere og kunder. På ladestasjoner.no kan du finne et kart med nesten 5.000 av disse ladepunktene som stort sett er gratis og utstyrt med en vanlig stikkontakt. Tilgang til de fleste ladestasjonene får du med standard ladenøkkel som alle medlemmer i Elbilforeningen får gratis.

Hurtiglading

Hurtigladestasjoner er elbilens svar på bensinstasjoner. Her kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime, lengre når det er kaldt. I dag finnes det rundt 100 hurtigladestasjoner i Norge og 100 nye er planlagt etablert i nærmeste framtid. På vårt hurtigladekart kan du finne eksisterende og planlagte hurtigladere med driftsstatus og betalingsinformasjon.

Vi anbefaler nye elbilister å teste en hurtiglader eller to en dag de har god tid og ikke er helt tomme for strøm. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.

Hurtigladere har alltid fastmontert kabel og det finnes flere typer kontakter for hurtiglading avhengig av hvilken elbil du har. Japanske CHAdeMO er i dag mest vanlig med støtte for elbiler som for eksempel Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Partner Electric. Den europeiske og nordamerikanske standarden Combo brukes blant annet av Volkswagen e-up og BMW i3. Tesla har en egen standard for sine superladere. Renault ZOE, som forhåpentligvis snart kommer til Norge, støtter hurtiglading med den nye elbilkontakten.

CHAdeMO hurtiglading

Hurtigladestasjon med CHAdeMO-kontakt for elbiler som Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Partner Electric.

Combo hurtiglading

Hurtigladestasjon med Combo-kontakt brukes blant annet av Volkswagen e-up og BMW i3.

(Kilde: elbil.no)

AddThis Social Bookmark Button

Google Play

iTunes