Kontakttyper

SAE J1772Det er ikke bare å koble seg på der det er strøm. Det er et utvalg av kontakter på ladestasjonene. Noen som passer for deg?

Internasjonalt og historisk er det et virrvarr av stikkontakter – for enkelhets skyld kalt kontakter. Der du plugger inn støpselet ditt på ladekabelen – eller pluggen som vi også kaller støpselet.

Mengden av ulike plugger og kontakter er bl.a. skapt av at det har vært vanskelig å få standardisert de vanlige husholdningskontaktene fra land til land. Men også fordi det av konkurransemessige hensyn utvikles forskjellige plugger og kontakter til elbillading. Pluss at vi har en del interessante industrikontakter som også egner seg godt for elbiler.

For ikke å gjøre det for vanskelig, så holder vi oss til kontaktene du de nærmeste åra kan regne med å finne i ladestasjonsdatabasen NOBIL.

Schuko CEE 7/4

Industrikontakter IEC 60309 3-pin og 5-pin

Type 1

Type 2

Tesla

CHAdeMO (JARI Level 3 DC Connector)

Combo Charging

Kombinasjonsuttak

Ladeuttak med fast kabel 

Schuko CEE 7/4

Navnet er ikke så kjent, men stikkontakten er kjær nok. Den du bruker hver eneste dag. Derfor også kalt husholdningskontakt. Standardisert typebetegnelse er CEE 7/4 – populært kalt «Schuko» - og er den mest utbredte i Europa, inkludert Norge, Sverige og Island. Danskene har en litt annen variant som vi kaller Danish Section 107-2-D1. Litt annerledes som bildet viser, og ikke så lett å bruke plugg om hverandre.

Husholdningskontakten Schuko gir oss mulighet til å plugge inn elbilen nær sagt hvor som helst. Pass på at den er jorda, og helst en kurs med kapasitet opptil 16A. Da skal vi være oppmerksomme på at denne kontakten ikke er lagd for å takle høye strømstyrker over lang tid. Med litt dårlig kontaktforbindelse, smuss o.l. kan det utvikles varmgang som gjør at den ødelegges. Derfor er de fleste elbiler justert til å ikke lade mer enn 10A, ca 2.300 W, når Schukokontakt brukes. Vi må tilføye at det er stor forskjell på kvaliteten på Schukokontakter, se bildet. Derfor vil noen egne seg bedre enn andre til elbillading.

Har du elbil, så sørg også for at du har en ladekabel med støpsel til Schukokontakt. Noe du normalt får fra bilselgeren din. Også med en «kabelklump» som ivaretar noe av sikkerheten. Men husk å avlaste klumpens vekt, f.eks. ved at den henger i en snor, slik at den ikke drar i kabelen og belaster stikkontakten. Det er ikke bra. Med vanlig husholdningsstøpsel får du mange steder å lade, også på de fleste ladestasjonene i Norge siden de aller, aller fleste er utstyrt med Schuko. Noe NOBIL vil vise deg.

schuko

Industrikontakter IEC 60309 3-pin og 5-pin

Dette er kontakter for vekselstrøm, akkurat som husholdningskontaktene, men langt mer robuste og tåler dermed høyere strømmer over lenger tid. Både enfas og trefas (som gir høyere effekt). Disse finnes på mange industriområder, men f.eks. også på bensinstasjoner. Vi ser i NOBIL at noen ladestasjoner har fått en slik kontakt i tillegg til Schuko – og du kan da lade raskere på denne hvis laderen i elbilen klarer det.

Etterhvert vil elbilene ha ladere som er takknemlige for å få høyere strømmer enn hva som er fra husholdningskontaktene. Vi ser elbiler som takler vekselstrøm (AC) 16A og 32A, både 230V og 400V. Da kan disse kontaktene også være brukandes så lenge elbilen ikke er avhengig av kommunikasjon med ladepunktet. I så fall er dedikert ladekontakt nødvendig, se Type 2.

Disse kontaktene er lett gjenkjennelige. Blå er 3-pins og rød 5-pins for trefas som gir raskest ladetid. Du må da en plugg på ladekabelen din som passer til disse. Ikke så normalt i Norge. Men i andre land, også i Norden, har disse kontaktene vært mer utbredt på ladestasjoner.

iec60309

type1yazakiType 1

Dette er en av flere ladekontakter dedikert for elbil, basert på den internasjonale standarden IEC 62196. Tar seg helt greit av lading med vekselstrøm (AC) også ved ladeeffekt opptil 19 kW, samt at det er signalpinner for kommunikasjon mellom bil og ladepunkt.

Denne blir ikke blir så vanlig på ladestasjonene. Derimot er det den vi har på mange av de nyere elbilene som har kommet på markedet. Altså plugg på ladekabelen og ladeinntaket i elbilen. Yazaki er produsenten som har levert siste designet av kontakten, firmanavnet brukes av og til som en populærbetegnelse.

  

type2mennekesType 2

Også en dedikert elbilkontakt etter samme standard som Type 1. Inspirert av industrikontakten 60309 nevnt ovenfor. Men med signalpinner for kommunikasjon, økt sikkerhet ved elbillading og forbedra brukervennlighet. Type 2 er for vekselstrøm (AC) med ladeeffekt helt opptil 43 kW (såkalt hurtiglading).

Det virker som denne kontakttypen er den som vil komme på mange ladestasjoner framover. Derfor kaller vi den for "den nye elbilkontakten". For å øke sikkerheten og fordi den gir gode kommunikasjonsmuligheter. Kan også brukes mellom ladekabel og bil, som f.eks. på VW og BMW.

Mennekes er produsenten som har designet av kontakten, firmanavnet brukes av og til som en populærbetegnelse.

 

teslamodelsTesla

Den amerikanske pionérprodusenten har utvikla sin egen ladekontakt som avbildet her. Er i bruk i USA. For Europa har Tesla valgt å levere Model S med en modifisert utgave av Type 2 kontakten, den som er beskrevet ovenfor.  

 

 

 

 

 

 

CHAdeMO (JARI Level 3 DC Connector)

Dette er plugg og kontakt som brukes ved hurtiglading med CHAdeMO-løsninga, basert på JEVS (Japan Electric Vehicle Standard) G105. Spesialutvikla for å overføre høye styrker med likestrøm (DC), opptil 500V/125A, som tilsier at den tåler en effekt på maks 63 kW. I tillegg til pinnene for å overføre strøm, er det også mindre pinner for kommunikasjon mellom ladepunkt og bil.

CHAdeMO er den type hurtiglading som vi kjenner for kjøretøyene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-ZERO og Nissan LEAF. Ladestasjonen er utstyrt med en fast kabel og plugg som du dytter rett inn i bilenes dedikerte ladeinntak. Du trenger da ingen egen ladekabel.

chademo

ComboCombo Charging / CCS

De første ladestasjonene har kommet med denne. Utvikla av amerikansk og europeisk bilindustri som et alternativ til japanske CHAdeMO.

Ladeinntaket i bilen er lagd slik at du kan lade med vekselstrøm (AC) og har Schuko, Type 2 eller annet i den enden av kabelen som er mot strømnettet. Mot bilen har du da mest sannsynlig pluggen Type 2 i Europa og Type 1 i USA, som bruker deler av ladeinntaket.

Skal du hurtiglade med likestrøm (DC), vil ladestasjonen ha en fast kabel med en plugg som benytter seg av hele ladeinntaket i bilen. To kraftige pinner for strømmen og tre mindre pinner for kommunikasjon mellom bil og ladepunkt. 

 

 

 

KombiuttakKombinasjonsuttak

I tillegg til disse enkeltkontaktene og pluggene som er beskrevet, får vi også ladepunkt som vil ha flere typer kontakter. Dette for å tilfredsstille flest mulig brukere, enten de har nye eller gamle elbiler.

I første omgang vil vi se mest av kombinasjonen Type 2 (Mennekes) og Schuko (husholdningskontakt). Med Type 2 vil du kunne lade raskere og ha kommunikasjon, mens Schuko da vil være en langsommere lading. Men du får ihvertfall strøm uten å ha det mest avanserte og nyeste utstyret.

Ser vi flere typer kontakter kommer på ladestasjonene, ja da kan du være sikker på å finne dem beskrevet her.  

 

PodPointLadeuttak med fast kabel

Det er ikke bare DC-lading som kan ha fast kabel. Mange velger også det hjemme og på arbeidsplasser ved installasjon av dedikerte ladeuttak. Sikkerheten øker ved at utstyret som gir mode 3, er integrert i boksen. Ladeffekten er vanligvis opptil 3,6 kW (16A) eller ca 7 kW (32A).

Du må ikke ha fast kabel på disse, men kan f.eks. ha Type 2 kontakt som du plugger inn i med rett ladekabel. Men sannelig er det praktisk å slippe å krølle med ledningen. Da er det bare å sette pluggen i bilen. Da må du passe på å ha rett type plugg, Type 1 for japanske elbiler og Type 2 for amerikanske. Det kan skape litt trøbbel hvis det er flere brukere med ulike elbiler som skal bruke ladeuttaket. 

AddThis Social Bookmark Button

Google Play

iTunes

Lading for «dummies»

lading for dummies