Hver vinter får mange nye elbilister seg en overraskelse når de oppdager at hurtiglading ikke alltid er så hurtig. Det kan være greit å vite hva du kan forvente i de kalde vintermånedene.
Elbilens elektronikk og batterier avgjør ladehastigheten
Batteriets tilstand målt gjennom cellespenning- og temperatur er avgjørende for hvor fort bilen kan lades. Dette kontrolleres av bilens elektronikk. Basert på rapporteringen og kalkulasjonene i batterikontrollsystemet vil bilen bestemme hvor raskt batteriene kan ta imot energi. Elbilen og ladepunktet kommuniserer sammen, og ladestrømmen bestemmes. Som oftest blir dette begrenset av hva ladepunktet er i stand til å avgi – ikke batterienes evne til å ta i mot.
Ved DC hurtiglading hvor ladeeffekten er høy, kan ladestasjonens ytelse være høyere enn det batteriene har godt av. Derfor er det elbilens elektronikk og batterier som avgjør hvor fort man får hurtiglade. Dette begrenses av to særlige forhold:
- Hvor fullt batteriet er (spenningen)
- Hvor kalde eller varme batteriene er (temperaturen)
Ladetid ved ulike temperaturer
Temperatur er nøkkelen til å få raskere lading. Derfor vil elbiler som står parkert i romtemperatur om vinteren la seg hurtiglade raskere etter en kjøretur, enn om du lader en helt kald bil. Det er likevel ikke lett å kjøre seg til vesentlig høyere batteritemperatur. Til det er den indre motstanden (som skaper varmeutvikling) i litiumbatterier for lav. Men kjører du en lengre distanse sammenhengende, med flere hurtigladinger underveis, vil både kjøring og lading hjelpe på batteritemperaturen. Ladeeffekten vil derfor bli høyere.
ABB har en oversikt som viser hva elbiler med batteripakke i "normalstørrelse” kan forvente av ladetid ved forskjellige utetemperaturer:
- 10ºC: 30 minutter
- 0ºC: 45 minutter
- - 10ºC: 90 minutter
- - 20ºC: 90 minutter med batteri-oppvarming (eller 3 timer uten)
Les hva det kan være lurt å tenke over før du reiser på langtur med elbil